Gál Ferenc Főiskola Szeged

2024.12.21., Tamás névnapja van.
Betűméret:  A   A   A

A víz világnapja a Gyakorlóoviban

BGY_00203

A civilizációs ártalmak, a környezetszennyezés, a túlnépesedés és a globális éghajlatváltozások miatt egyre fogy a Föld fogyasztható vízkészlete, ezért az ENSZ március 22-ét a víz világnapjává nyilvánította.Ezen a napon A Gál Ferenc Főiskola Szarvasi Gyakorló Általános Iskola és Gyakorlóóvoda „Zöld Óvoda” programjának keretein belül, vizes programokkal, játékokkal hívja fel a gyermekek figyelmét az óvodában a környezetük óvására, a víz nélkülözhetetlen szerepére az életben. A tulipán csoportban a „Vizek partján jártam” című projektben ellátogattak a helyi természetes vizekhez, köveket gyűjtöttek melyből tavat építettek a csoportszobai játékhoz. Megismerkedtek a vízben élő állatokkal, melyben nagy segítségükre volt a csoportban lévő akvárium és a szülői gyűjtőmunka keretein belül rendelkezésükre álló képes könyvek, fotók. Az időjárásnak köszönhetően megvizsgálták a víz különböző halmazállapotait. Gyűjtöttek jégcsapot, havat és megfigyelték mi lesz belőle a melegben. Észlelték a különbségeket és megbeszélték hogy miért nem szabad szennyezni a vizeket és partjaikat. A Búzavirág csoportosok a víz világnapján kékbe öltöztek, ezzel is ráhangolódva, jelképezve, megünnepelve a jeles napot!Építőjátékuk során megépítették a tengert, vízi állatokkal betelepítve, kövekkel és saját hajtogatású papír hajókkal . Majd elkészítették a hajójukat is, melynek hajóskapitánya, és utasai is a kiscsoportosok voltak. Árbóccal díszítették a hajót, és hajókormány is előkerült a játék során. Babákat fürdettek, babaruhát mostak. Vízi állatokról szóló, a vízzel kapcsolatos könyveket gyűjtöttek, és azokat szemléltették, nézegették, ismerkedtek a vízi világgal.Vizuális tevékenységük során: „Akváriumot” festettek ( ami során elővarázsolódtak a benne lévő halacskák) ,újjfestéssel papíresernyőket díszítettek.Az Alma csoport apraja-nagyja a gyermekek által gyűjtött fotókból, képekből készített albumot. Végeztek megfigyeléseket vízzel-hóval-jéggel, tisztával és természetes szennyeződéssel. Ők magunk is tisztítottak és szűrtek vizet a projekt keretein belül. A Cseresznye csoport projekt címe:„A víz szerepe az ember életében, a testi és lelki tisztaság megőrzésében”Megfigyelték a különböző halmazállapotú vizeket a természetben.Megbeszélték, mi mindenre jó a víz. Az elolvadt jéggel, hóval(hólével) virágokat locsoltak, megmosták vele a gyümölcsöt, babákat fürdettek játék közben, mosakodtak, horgászosat játszottak. Beszélgettek a testi, és lelki tisztaságról. Meghallgatták Jézus megkeresztelkedésének történetét. Beszélgettek a keresztségről, keresztelésről. Eljátszották egy baba a keresztelését, ehhez tiszta esővizet használtak keresztvíznek.A templomba is ellátogattak ,megnézni a keresztkutat, és a szenteltvíztartókat.A Szamóca csoport egy hosszabb projektbe kezdett bele a nagycsoportosokkal, mely a Víz Világnapjától (márc 22) a Föld Napjáig (ápr. 22) tart. Mottójuk “Legyél te a legÖKOsabb! – avagy nem minden szemét, ami hulladék!”Játékos formában szeretnék felhívni a gyermekek figyelmét a hulladékokkal való bánásmódra, ezzel vizeink, természetes élőhelyeink megóvására. A projekt keretén belül lehetőségük nyílik többek között a holtág vizének tanulmányozására, a hulladékok újrahasznosítására, “zöld” cselekedetekkel öko-tallérok gyűjtésére.A Panda csoportban a gyermekek, tevékenységek útján ismerkedtek a tengerek, óceánok állatvilágával. A csoportban a szabad játéktevékenység során folyókat, tengereket, óceánokat hoztak létre és benépesítették őket az adott folyó- vagy állóvízre jellemző állatokkal.A játékban a matrózos és a horgászos játék kiemelt szerepet kapott. Ismerkedtek a vízi járművekkel, a hajón dolgozó matrózok munkáival. Nagyon kedvelt tevékenység volt a mágneses horgászos játék, ám a kifogott halacskákat nyomban vissza is engedték a megépített játék élőhelyükre. Megismerkedtek, tapasztalatokat szereztek, a magok elültetésével, , csíráztatásával kapcsolatosan. Így meg tudták figyelni, hogy a víz, mint életelemünk milyen fontos szerepet tölt be a növényvilág életében is.

A projekt hete nagyon vidáman, tapasztalatokkal gazdagítva és sok-sok játékkal, mesével telt gyakorló óvodánkban.

Benczéné Inhoff Ildikó óvodapedagógus