A kurzus neve: Egészségnevelés és sport
Helyszín: Gál Ferenc Főiskola, Dóm tér
Félév: 2016 ősz
Időpont: Hétfő 14:00-15:30, D-terem
Oktató: Thékes István, tanársegéd, ENSI mb. intézetvezető; thekes.istvan@gff-szeged.hu
Kurzus leírás
A kurzus keretei között párhuzamosan elméleti és ön-monitorozott egészségfejlesztés történik. Az oktató segítségével és javaslataival összhangban a hallgatók heti egészség-fejlesztési feladatot kapnak digitális applikációkkal támogatva, különös tekintettel a quantified-self elnevezésű alkalmazásokra. Három hetente a félév során elméleti témák megtárgyalására kerül sor. Továbbá a hallgató megismeri a mentálhigiénia és pszichiátriai betegellátás laikusoknak szóló üzeneteit, gyakorlatot szerez a beteg és hozzátartozó oktatásban, kommunikációs készségeit fejleszti. Betekintést nyer és tapasztalatot szerez a pszichiátria preventív, terápiás és rehabilitációs színtereibe, módszereibe. A következő témák szerint vizsgáljuk meg a modern egészség fejlesztés témáit:
1) Táplálkozás és testmozgás
2) Testkép és önkontrolos edzés
3) Addikciók, prevenciók, kezelések
4) Betegségek megelőzése testmozgás által
5) Életmóddal kapcsolatos pozitív viszonyulás
6) Új trendek az egészségnevelésben
Követelmények
- akítv órai részvétel (20 pont)
- félévközi teszt (30 pont)
- egy cikk prezentációja (10 pont)
- záró teszt (40 pont)
A kurzus teljesítésének feltétele
- 60 pont
Hiányzás
- 3 igazolt hiányzás megengedett
Irodalom
Kötelező irodalom
Barabás Katalin (szerk.) (2005). Egészségfejlesztés. Alapismeretek pedagógusok számára. Egészségügyi Minisztérium Kiadója, Budapest.
Keresztes Noémi, Pluhár Zsuzsanna, Vass Imre és Pikó Bettina (2005): Sportolási szokások, motivációs tényezők 10-15 éves szegedi és székelyudvarhelyi általános iskolások körében. Egészségfejlesztés, 46. 1-2. sz. 11-18.
Németh Attila és Gerevich József (2000). Addikciók. Medicina, Budapest.
Pikó Bettina és Keresztes Noémi (2007): Sport, lélek, egészség. Akadémiai Kiadó, Budapest
Ajánlott irodalom
Hamvai Csaba és Pikó Bettina (2008): Pozitív pszichológiai szempontok az iskola világában: a pozitív pedagógia kihívásai. Magyar Pedagógia, 108. 1. sz. 71-92.
Hamvai Csaba, Simai Ágnes és Pikó Bettina (2008): Veszélyes iskola vagy veszélyes élet? Serdülők magatartási zavarai és konfliktusmegoldási technikái. Educatio, 17. 3. sz. 387-396.
Keresztes Noémi, Pluhár Zsuzsanna és Pikó Bettina (2003): A fizikai aktivitás gyakorisága és sportolási szokások általános iskolások körében. Magyar Sporttudományi Szemle,. 4. sz. 43-47.
Petróczi Erzsébet (szerk.) (2005). Veszélyeztetők és veszélyeztetettek. Jate Press, Szeged.
Petróczi Erzsébet (szerk.) (2007). Mentális és pszichés problémák 21. századi megoldásmódjai – Bátorító nevelés, gyógypedagógia, gyermekvédelem, iskolai szociális munka, pszichoterápia. Jate Press, Szeged.
Pikó Bettina (2002): Egészségtudatosság serdülőkorban. Akadémia Kiadó, Budapest.
Pikó Bettina (2003): Középiskolások egészséges és egészségtelen életmódja. Természet világa, 134. 12. sz. 24-27.
Pikó Bettina (2008): Szegedi ifjúságkutatás 2000, 2008: Egészségmagatartás és a depressziós tünetegyüttes előfordulása a szegedi középiskolások körében. Magyar Epidemiológia, 5. 3-4. sz. 213-227.
Pikó Bettina és Pinczés Tamás (2013): Az igazságosság élményének megítélése az iskolában serdülők körében. Iskolakultúra, 23. 2. sz. 48-57.
Pikó Bettina és Pinczés Tamás (2014a): A társas háló és a társas támogatás szerepe a sportban: általános tantervű és sporttagozatos középiskolások összehasonlítása. Iskolakultúra, 24. 4. sz. 36-43.
Polyák Ferenc , Petróczi Erzsébet , Kecskeméti Mária , Csomortáni Zoltán és Tóth Gyula Ernő. (2012). Resztoratív eljárások az osztályban. Új Pedagógiai Szemle, 62(7-8) , 158-172.