Gál Ferenc Főiskola Szeged

2024.11.15., Albert, Lipót névnapja van.
Betűméret:  A   A   A

Tehetség konferenciát tartott a szarvasi Pedagógiai Kar 2017.04.26-án

Tehetség konferenciát tartott a szarvasi Pedagógiai Kar 2017.04.26-án

 

2017. április 26-án zsúfolásig megtelt a szarvasi Pedagógiai Kar nagyelőadója a 31 településről érkező volt hallgatóinkkal, akik a Karon végeztek szakirányú szakvizsgás képzéseket. Sok vendég is részt vett: főiskolánk és a szarvasi köznevelési intézmények vezetői, előadóink. A konferencia célja egyrészt az volt, hogy megtudjuk a kollégáktól, hol tartanak intézményeikben a tehetségek gondozásában, másrészt segítsük további munkájukat.

 

A rendezvényt dr. Kozma Gábor rektor házigazdaként nyitotta meg, aki kiemelte a tehetséggondozás fontosságát, hiszen minden gyermek egy kincsnek számít, akiket támogatni, segíteni, ösztönözni elsődleges kötelességünk. Megnyitójában a főiskola által kiírt húsvéti alkotóművészeti pályázat eredményét is ismertette, és átadta 43 pályamű közül 10 irodalmi, képzőművészeti, zeneművészeti, fotó- és filmművészeti alkotás díjait.

A konferencián dr. Lipcsei Imre dékán úr a bevezető előadásában összefoglalta karunk tehetséggondozó munkáját a 2009-es elindulástól a tehetségpontunk akkreditálásáig, amit mindvégig támogatott a Kar munkájában, és ösztönözte a kollégákat, hogy ez az új pozitív pedagógiai rendszer beépülhessen a nappali hallgatók, szakirányú képzésünk elméleti és gyakorlati képzésébe.

 

A plenáris előadások sorát Bajor Péter, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségének ügyvezető igazgatója indította el egy olyan témakörben, mely mindenkit önelemzésre késztetett. „A tehetséggondozás problémái és megoldási lehetőségei az oktatási intézményben” című előadása mélyen körbejárta, hogy mi minden hiányzik a pedagógus társadalomból ahhoz, hogy eredményes tehetséggondozás alakulhasson ki a köznevelési intézményekben. Elhangzott a nevelőtestületek széthúzása, az újabb feladatok teljesítésének pozitív megközelítése, az együttműködés hiánya, a tanulási problémák különböző szakemberekkel történő megbeszélése, a hospitálások hiánya, amely alapján összehasonlíthatnánk a gyakorlati munkánkat másokéval. Az előadásból az is nagy hangsúllyal előjött, hogyan kellene a tanulókkal bánni, hogy alkotóvá váljanak a tanár-diák viszonyában. A délutáni szekcióprogramban a hallgatók kifejtették, hogy sok szemléletformáló előadásra lenne szükség, hogy a nevelőtestület ez irányban megváltozhasson.

 

A másik plenáris előadást dr. Balogh László, a MATEHETSZ elnöke, a pszichológia-tudományok kandidátusa tartotta „A komplex tehetségprogramok minőségi ismérvei, továbbfejlesztésének lehetőségei” címmel. Sok új gondolatot halhattunk előadónktól, mely nagyon hasznos volt a szakképzett tehetségfejlesztőknek is. Többször, igen határozottan kijelentette, hogy a tehetséggondozó munkát egy óvodában, iskolában, csakis rendszerben lehet kiépíteni, amelyben a nevelőtestület feladata nagyon nagy, és szerteágazó.

 

Nagy örömünkre a hallgatók zenei tehetségműhelye, képzőművészeti műhelye kiválóan mutatta be  a tehetséggondozásban elért hallhatói eredmények, sikereket. Az általuk előadott igényes, sokféle zenei stílust bemutató zeneművek a mostani konferencián is lélektől-lélekig hatottak. A képzőművészet terén kincset érő hallgatóink a kiállított alkotásaikkal arattak sikereket, amelyet minden vendégünk megtekinthetett a folyosói kiállításon.

Feltétlen meg kell említeni a délutáni óvodai és tanítói szekciók munkáját, ahol intézményvezetők szóltak arról, hogy mennyire fontos a vezető odafigyelése, támogatása, segítése a tehetséggondozás rendszerének helyi kiépítésében, vagy a tehetségkoordinátor szerepének megerősítésében. Figyelemre méltó volt az az előadás is, amely az összefogás érdekében helyi, városi tehetségsegítő tanács megalapításáról szólt, hogy együtt tudja támogatni egy város a tehetségügyet óvodáskortól a felnőtté válásig.

 

Egy volt hallgatónk azt mondta a konferencia végén:
„nekünk példa, ahogy a Kar a Nemzeti Tehetség Program célját képviseli. Ezt az elkötelezettséget, ahogy Ti dolgoztok ezért az ügyért, látni, tapasztalni kellene sok kiégett pedagógusnak.”

  

Tehetség konferencia a szarvasi Gál Ferenc Főiskola Pedagógiai Karán